In Nederland zijn er 2,5 MILJOEN mensen van 16 jaar en ouder die moeite hebben met lezen, schrijven en/of rekenen. Dyslecten en Dyscalculie mensen vallen onder de term laaggeletterdheid dat is 1 op de 6 mensen. Analfabetisme vallen onder de term ongeletterde omdat zij geschreven teksten helemaal niet kunnen lezen, laat staan schrijven. Zij zijn wel in staat om taal te leren aangezien dat auditief aangeboden wordt.

Vaak hebben laaggeletterde ook een beperkte digitale vaardigheid.
Niet goed kunnen lezen, schrijven en/of rekenen geeft grote gevolgen.
Vandaag de dag doen we meer digitaal dan ooit, denk hierbij aan onze computers, smartphones en/of tablets.

Solliciteren, aanvragen van een uitkering, geldzaken, internet, whatsapp groepen, agenda beheer, mailen/briefschrijven, zijn enkele voorbeelden van dagelijkse activiteiten waar moeite mee ervaren word of zelfs in het geval van een analfabeet totaal niets van kan snappen.

Onze maatschappij is daar ook niet op ingericht, vandaag de dag groeit het onbegrip voor deze toch grote groep mensen snel.

De groep mensen die onder Laaggeletterdheid en ook ongeletterdheid vallen wordt groter, hier zijn een aantal oorzaken voor aan te wijzen.

Scholen die hun uiterste best doen om leerlingen mee te laten komen maar vaak in hele grote groepen hun aandacht en tijd moeten verdelen.

Corona Lock downs die voor veel leerlingen een leerachterstand veroorzaakt. Wanneer je al niet helemaal goed kan meekomen met schoolse vaardigheden wordt deze achterstand alleen maar groter.

Dit alles heeft enorme gevolgen voor de Dyslecten, Dyscalculie (analfabeten kom ik zo op terug)

Maatschappelijke uitsluiting doordat ze niet goed kunnen meekomen, wat stress, schaamte, frustratie met zich meebrengt.

Schaamte om hulp te vragen met bijvoorbeeld het invullen van een formulier of de frustratie wat het meebrengt wanneer je zo je best hebt gedaan om een tekst te schrijven en je hem terugkrijgt met meer rode aantekeningen dan blauwe.

Social media is een mooie manier om met elkaar te kunnen communiceren en in contact te blijven met elkaar.

Dit heeft echter ook een andere kant. Wanneer een laaggeletterde een advertentie, opmerking of een bericht plaatst waar taal/spelfouten in staan geeft dit reacties van zogeheten haters.

Mensen die geen idee hebben dat degene die de tekst geschreven heeft, zijn uiterste best heeft, moeten doen om zo goed mogelijk zich duidelijk te maken in geschrifte.

Wanneer er dan reacties komen als “ga eerst een Nederlands leren” of “wordt is met DT” geeft dit een enorme deuk in het zelfvertrouwen.

Zelfvertrouwen wat vaak al minder is omdat ze al van jongs af aan weten dat ze “anders” zijn dan hun klasgenoten, en achterblijven op hen. In groep 3/4 leren we al lezen en schrijven we zijn dan 6/7 jaar oud. De jongeren die nu deze leeftijd hebben is de volgende generatie waar meer dan ooit laaggeletterde uit zullen gaan komen door de leerachterstand die zij mede door de corona Lock downs hebben opgelopen.

Analfabeten is een term die we vroeger meer hoorde dan vandaag de dag, en toch zijn er nog 250.000 mensen in Nederland (1,5% van de bevolking) die analfabeet zijn.

In tegenstelling met de laaggeletterde kan deze groep mensen niets met geschreven taal, zowel lezen als zelf schrijven.

Voor deze groep mensen is het dagelijks leven vele malen lastiger dan voor de mensen die laaggeletterd zijn, deze kunnen immers het zij met wat meer moeite en wat frustratie een heel eind komen. De groep mensen met analfabetisme heeft een grotere afstand van de maatschappij en hebben daarom ook vaker het idee dat ze niet mee doen met de maatschappij.

Het kabinetsplan voor de komende jaren is te verkrijgen… alleen uitgeschreven, analfabeten missen deze informatie terwijl hun interesse hier misschien wel op gericht is.

Zowel Analfabeten, Dyslecten en Dyscalculie lopen vaak tegen frustratie en onbegrip aan, dit gaat te kosten van het zelfvertrouwen. Het gevoel hebben van niet bij de maatschappij horen zorgt voor enorme verder afstand van diezelfde maatschappij. We leren ons zelf gedrag aan om ons zelf te beschermen, verzinnen smoesjes als “ben me bril vergeten, ik vul het thuis wel even in”

Weet goed dat je niet de enige bent die dit heeft, en dit probleem kent.

Mocht jij je nou herkennen in dit verhaal in meer of mindere maten? Wil jij hier mee aan de slag?

Of herken je iemand die hier hulp in kan gebruiken?

Onthoud dan!

Je hoeft het niet alleen te doen!

Je bent niet alleen!

Wij van Eva Coaching en Counselling bieden geen behandeling voor Dyslectie/Dyscalculie wel hebben wij daar contacten voor en kunnen jou daar mee in contact brengen.

Wel kunnen wij jou helpen met je zelfvertrouwen, zelfbeeld een boost te geven.

Tips en trucs meegeven om sterker en zeker voor de dag te kunnen komen wanneer je hulp wilt vragen