Officieel is het geen verslaving en toch zijn we verslaafd aan stress. Dat komt omdat stress, adrenaline aanmaakt. Dat was vroeger dat we nog in berenhuiden rondliepen en achternagezeten werden door hongerige leeuwen handig. We moesten scherp zijn, achter iedere steen kon gevaar schuilen. Tegenwoordig zien we roofdieren alleen in de dierentuinen.

Maar datzelfde hormoon maken we nu aan wanneer wij stress ervaren. Een te volle agenda, druk die door anderen op ons gelegd word, onzekerheden op werk of privé allemaal oorzaken die voor stress zorgen. Na een adrenaline piek in je lichaam moet je hiervan af, daar maakt jouw lichaam het hormoon cortisol voor aan. Dat is heel handig zou je zeggen, echter als dit dagelijks gebeurd raak je vermoeid en ben je eerder vatbaar voor o.a. depressie, angsten en andere ziektes.

De verslaving aan stress komt voort uit een angst voor verveling.

Wanneer is het voor het laatst geweest dat je een dag, echt niets hebt gedaan? Onze vrije dagen worden veelal ingevuld met boodschappen doen, afspraken, klusjes in en om het huis.
We rennen van de gezellige lunchafspraak met vrienden naar de sportschool om vervolgens weer snel thuis een 3 gangen menu in elkaar te draaien, ondertussen moet de was wel weggewerkt worden anders hoopt het ook zo op, ondertussen loop je over de door je zelf gedweilde vloer heen.

Facebook, Whatsapp, Instagram en alle andere social media vragen je aandacht waardoor de beschikbare tijd ook steeds minder wordt en jij steeds maar moet schakelen. Ofwel we zorgen ervoor dat we ons niet hoeven te vervelen. Ook daar ligt een maatschappelijk druk op, wat moet de buurman wel niet denken als hij mij niets ziet doen tv kijkend op de bank. Door maar bezig te zijn om die verwachtingen van buitenaf te bevestigen, geven we ons zelf een goed gevoel. Voor even dan.

Wanneer je op het werk vaak in stressvolle situaties terechtkomt of gewoon altijd aan moet staan maak je de gehele dag adrenaline aan.

Voorbeelden zijn mensen die werken bij de politie, de brandweer, de ambulance medewerkers maar ook de mensen in de zorg.

Doordat de maatschappij druk geeft om te zorgen dat jij je niet verveelt, associëren we stress met succes. Wanneer we het hebben over ons werk, dan hebben we het vooral over de drukte. Als we vertellen dat we het rustig hebben of misschien wel niets te doen, zijn de reacties verbaasd of zelfs vol ongeloof. Druk zijn op het werk heeft ook de functie van status. Al deze dingen houden ons verslaafd aan de dagelijkse doses stress.

Je word bij deze vorm van stress niet alleen volledig lichamelijk uitgeput, maar je put je brein ook uit! De gehele structuur en werking van het brein kan veranderen. Hoe langer de stress duurt, hoe langer het duurt om eruit te komen.

 

 

Het is bekend dat langdurige stress gezondheid problemen met zich meebrengt.
Denk hierbij aan: slapeloosheid, pijnlijke spieren, last van hartkloppingen, hoofd-, rug- of nekklachten, verminderde weerstand, continu extreem vermoeid zijn, beperkt zicht of last van oorsuizen, last van uw maag en spijsvertering.

Psychische klachten welke u door stress kunt ontwikkelen:

Denk hierbij aan: piekeren, vergeetachtig zijn, neiging tot verslaving, nergens zin in hebben, concentratieproblemen, angst- en paniekaanvallen, opgejaagd gevoel hebben, problemen met het geheugen

Niemand wil de gevolgen van stress ervaren.
Vanuit mijn eigen ervaringen met jarenlange stress ondergaan en uiteindelijk burn-out klachten, kan ik je coachen naar een nieuwe manier van omgaan met stress en zelfzorg.