Heeft u weleens een gevoel dat u het ’te druk’ heeft?
Dan heeft u misschien wel last van stress. Stress betekent eigenlijk simpel, het voelen van spanning of druk. Het is niet heel erg als u af en toe stress ervaart. Het heeft ook een andere kant stress kan gevolgen met zich meebrengen.
Denk aan: slapeloosheid, een verminderde weerstand, concentratieproblemen of zelfs angst- en paniekaanvallen.
Wat zijn de gevolgen van langdurige stress?
Per persoon verschillen de gevolgen van stress. Dit hangt af van hoeveel stress iemand aankan. De een is gevoeliger dan de ander, dus de ernst van de gevolgen van stress is daardoor persoonsafhankelijk.
Langdurige – of chronische – stress kan grote gevolgen hebben voor uw gezondheid.
Uw wordt bij deze vorm van stress volledig uitgeput zowel lichamelijk als uw brein. De gehele structuur en werking van het brein kan veranderen. Hoe langer de stress duurt, hoe langer het duurt om eruit te komen. Aanhoudende stress kan zelfs leiden tot overspannenheid of een burn-out.
Welke lichamelijke klachten kunt u door stress krijgen?
Denk hierbij aan:
Slapeloosheid.
Pijnlijke spieren.
Last van hartkloppingen.
Hoofd-, rug- of nekklachten.
Een verminderde weerstand.
Continu extreem vermoeid zijn.
Beperkt zicht of last van oorsuizen.
Last van uw maag en spijsvertering.
Psychische klachten welke u door stress ontwikkeld heeft.
Denk hierbij aan:
Piekeren.
Vergeetachtig zijn.
Neiging tot verslaving.
Nergens zin in hebben.
Concentratieproblemen.
Angst- en paniekaanvallen.
Opgejaagd gevoel hebben.
Problemen met het geheugen
Niemand wil de gevolgen van stress ervaren. U kunt stress verminderen en/of voorkomen door uw manier van denken en handelen te veranderen. Wij helpen u hier graag bij.
Je hoeft het niet alleen te doen!
Je bent niet alleen!
Zie ook mijn Workshop Stress signalen!