Faalangst komt bij veel mensen voor. We ervaren het als negatief echter heb je alleen faalangst wanneer je iets lastig vindt, maar het heel graag goed wilt doen. Dat is goed om te onthouden. Veel mensen hebben last van faalangst, bij het geven van een presentatie voor een grote groep mensen. Bij het maken van een belangrijke toets of wanneer er een belangrijke beslissing genomen moet worden. Afhankelijk van je eerdere ervaringen heb je daar veel of minder last van.
We hebben al eerder een post gewijd aan angst. Faalangst is daar een onderdeel van waar alle leeftijden last van kunnen hebben. Gedachtes als: ik ben niet goed genoeg, ze vinden me toch niet aardig, ik kan er net zo goed niet aan beginnen, ik red het toch niet enz. zijn kenmerkend voor faalangst. Deze gedachtes belemmeren je om in specifieke situaties te kunnen functioneren.
Er zijn verschillende soorten faalangst.
Cognitieve faalangst: bang zijn dat de door jou opgedane kennis te weinig is om bijv. die toets te kunnen maken.
Sociale faalangst: je bent vooral bezig met wat een ander misschien wel niet vinden van jou. Je maakt deze gedachtes negatief voor je zelf. Die ander zal me wel niet goed genoeg vinden.
Motorische faalangst: met motorische taken zoals sporten ervaar je veel spanning terwijl je lichamelijk wel in staat zou moeten zijn de taak te kunnen doen. Je hebt moeite om je lichaam onder controle te krijgen. Lichamelijk kan dit door een aantal signalen ervaren worden: hartkloppingen, rood aanlopen, slapeloosheid, hoofdpijn en zelf hyperventilatie. Psychische symptomen zijn bijvoorbeeld onderpresteren, veel piekeren, denken dat andere “beter” zijn dan jij of complimenten als onwaar bestempelen.

Wanneer wij last hebben van faalangst gaan we situaties ontwijken of worden we perfectionistisch.
Vanuit mijn eigen ervaring weet ik dat dit je enorm kan belemmeren. Je gaat dingen uit de weg, zodat je dat vervelende gevoel niet hebt. Voor mij zijn dit vooral presentaties geven voor grote groepen, ik kreeg dan vaak een black out, rood hoofd en begon te zweten. Gedachtes die ik over mezelf had waren geen helpende gedachtes. Je kan het niet, zie je wel het lukt niet, iedereen kijkt naar je, wat zullen je van je vinden enz. Nu kan het me nog af en toe overvallen, maar weet ik er over het algemeen goed mee om te gaan.

Faalangst wordt in de huidige prestatiegerichte maatschappij meer zichtbaar en vormt voor elke leeftijd soms een probleem en kan echt impact maken in je leven.

Wij van Eva Coaching en Counselling kunnen helpen bij het verminderen van je faalangst en jouw tips en trucs leren te gebruiken.

Je hoeft het niet alleen te doen!
Je bent niet alleen!